Easy does it!







måndag 6 december 2010

Monday morning...

...eller snarare förmiddag. Har bara kvällsjobb i dag på fyran, så jag slappar en aning här hemma. Ska hjälpa tonårssonen med att få ur sig lite inlämningsuppgifter. Han ligger på IG i många ämnen nu - bland annat de han är bäst på. Inte för att han inte kan - utan för att han inte får det så kallade arslet ur den så kallade vagnen.
Än så länge har han inte visat sig (studiedag i dag) - men dröjer det måste jag nog gå upp och knacka på lite milt (läs hårt och bestämt).
Småfryser här i soffan, även om laptopen värmer mot benet. Tänder ljus. Tänker långa tankar.
Firade andra advent hos mamma och pappa i går. Samboliten, Dotera, hennes kompis, sonen och barnens pappa/exet.

En orgie i god mat - och väldigt mycket värme. Är otroligt tacksam för att det funkar med exet och nya familjekonstellationer. Visserligen har jag många års ilska och olösta konflikter som ligger där och pyr - men som inte skulle hjälpa någon om jag fick ur mig. Och visst blir jag tokig på att barnen inte bor hos honom alls, eller att han tar något ekonomiskt ansvar. Men - vi kan umgås allihop - snickesnacka, mysa och det känns fullkomligt naturligt. Och har gjort i princip hela tiden. Skönt.

Nå, maten då? (tog tyvärr inga bilder - då telefonen mer eller mindre kidnappades av Dotera och vännen hennes.

Först - glögg. Varm god, med riktigt vin och citron i, så den inte blir så jolmigt och klistrigt söt.
Sedan lite champagne och en liten mumsbit för att locka fram aptiten. (som om det skulle behövas. *host*)
Nybakade baguetter, bryta en bit, och lägga på en blandning av löjrom, philadelfiaost och rödlök..... mmmmmm!
Till förrätt - laxtårta, kavring med gräddfil, gräslök och rosetter av rökt lax - varmrätt - Jordärtsskocks-soppa, mild, varm, tjock och en smekning mot gommen. Ett glas rött (eller tre, minns inte så noga :)

Kaffe så småningom - och mammas obligatoriska julkakor, som hon nu bakat i nästan 50 år varje jul. Hasselnussberg! Malda nötter, socker, hårt vispad äggvita - resultatet blir segt och otroligt gott.

Rullade hem i dubbel bemärkelse....

10 kommentarer:

  1. Låter trevligt och gott, men hur i helskotta fixar du att umgås med exet om han inte tar något som helst ansvar?? Nobels fredspris till dig, säger det bara! KRAM!

    SvaraRadera
  2. Gu' vad gott det låter! De där nötkakorna låter precis som de min mamma "alltid" gjort, i sisådär 50 år.
    Fast de senaste har hon hoppat över, hon påstår att hon inte längre orkar ... ska man ta över den stafettpinnen, tro?

    Skönt att ditt ex och du är på pratnivå, åtminstone.

    kram

    SvaraRadera
  3. Du Nica. Vi får ta en fika *fnissar*.
    Känner igen mig igen i dina rader.
    Till och med i hasselnötskakorna som är så GODA.
    Fast exet och jag umgås aldrig ihop med min son, det vet jag att sonen saknar.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ditt ex låter som ett ärkepucko, ursäkta, men att inte ta varken ekonomiskt ansvar eller ha sina barn boendes nångång ibland i alla fall??!! Nåväl, det låter som om du njöt i fulla drag och DET är det som är viktigt. Kram!

    SvaraRadera
  5. Låter som smaskens. Avundsjuk. *mys*

    SvaraRadera
  6. Men gud så mycket god mat! Jag blir hungrig :D
    Kram

    SvaraRadera
  7. Då hade du i alla fall inte tråkigt... så GOTT det lät!

    Sa hon och gläntade på locket till kartongen från Ejes...

    SvaraRadera
  8. Det är extra trist när man VET att ungarna kan men inte levererar! En spark i nämnda arsle kanske kan hjälpa!

    SvaraRadera
  9. Låter ju himmelskt gött.

    Bra att du pushar lite på sonen, vem vill plugga i den åldern? så bra med lite "kuri" & pushande.

    SvaraRadera
  10. Scrollade runt hos dig, insnubblad från "Livet innan liten", som hittat mig.
    Fann ditt inlägg om First love från i november och blev just en följare...

    SvaraRadera

Va? Till mig? Några ord? Nämen äsch då - nu blir jag glad!