Easy does it!







tisdag 30 mars 2010

Lite läskigt...

i morgon ska jag få hit en städerska. Jomen, en RUT-avdragningshjälp. Något jag funderat på i evigheter.
Nu är det dags.
Och jag är skitnervös.
Städar -och låter bli, pratar med mig själv:
- Men inte ska du städa innan städerskan kommer!
 - Men tänk om hon tycker att det är apskitigt?
 - Ja, men det är ju liksom det som är hennes jobb. Ja, inte att tycka så - men att städa!

 - hm, Ja... jag har en point där...

Har väl alltid haft problem med att visa upp mig precis som jag är. Och tomorrow is the golden moment.
Hoppas att hon är snäll.
Och jag ska försöka vara hemma å jobba samtidigt några timmar - inte optimalt. Plus att dottern är dyngförkyld och hemma. Inte alls optimalt (ajajaj, London-resan)
Nå - bara hon inte är som Mrs Danvers i Hitchocks Rebecca så.

Äh - det blir nog bra. Det här är mitt sätt att sparka mig själv i häcken nån gång  månaden.(måste plocka då - röja - och göra sånt där som man måste innan golvrengöring)  Plus att få hjälp med att sparka alla andra i familjen i häcken.
För inte fan är det dom som städar, tvätta, bäddar, diskar, dammsuger och plockar.
Näpp.
Kanske får dom en annan syn på det här. Kanske inte.

Usch, men jag är nervös ändå - ska jag vara det? Hjälp!?
Är det någon av er som läser som testat detta?

Bjussar på en bild på hur jag ser ut när jag tänker igenom städnings-helvetet hemma...

6 kommentarer:

  1. Nix pix har aldrig haft någon Rut här! Men tror att jag skulle tänka som du;-))

    SvaraRadera
  2. Jag har inte testat. Är sugen ibland. Men ska man vara hemma eller inte? Så det faller alltid för oss, men nu har maken börjat damsuga om jag plockar undan så då funkar det bättre.
    Tala om hur det gick.

    SvaraRadera
  3. Sötnosingar - jag hoppas att det största med det här - inte egentligen är städningen (även om jag ser fram mot Ajaxdoft, som jag inte genererat själv :) - utan själv rutinen. Att jag kan få alla familjemedlemmar (dvs dom som inte riktigt förstått hur mycket slit det är) att faktiskt få ändan ur. Om dom vet att i morgon kommer Elena (som hon heter) då är det också DÅ vi tar ner tvätt, röjer golv, byter sängkläder, plockar bort disk, chipspåsar, hårsnoddar, smutstvätt, tidningar - ja, ni vet.
    Nå... nervös är jag i alla fall.
    Kommentera gärna om ni har erfarenhet. Eller inte! :)

    Springer för en sista rush - det är tvättstugan, som ska få sig en duvning :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Några ord från en tant(oxå i Skarpängsradhus!!)
    Hade städhjälp varannan vecka under många år m 3 hemmaboende barn,underbart, men urjobbigt innan! Alla fick plocka o röja kvällen innan,så att det bara var själva rengöringen kvar,liksom!
    Vet å andra sidan att endel inte förbereder alls,städarna är nog ganska härdade....

    SvaraRadera
  5. När jag hade tre äldsta hemma tyckte maken ibland att det var så rörigt att han föreslog städhjälp (han själv lider av att dammsugaren har orena toner, så han kunde inte dammsuga), men jag orkade inte städa innan så det fick gå ändå.

    SvaraRadera
  6. Lilja: - orena toner? Hm.... låter som mitt ex. Hm, säger jag igen. Men vi har alla våra ursäkter :) - kramar dig - coh skriker ett onsdags-Pyss!
    Inger-Anne! Hej! Roligt med en granne! Och ja, visst plockar man. Men som jag ser det är det egentigen inte själv städandet (som företaget gör) som är det bästa - utan att man får en legal spark i häcken att då och då röja upp. En anledning att tjata på barnen, få ner tvätten, röja upp, plocka färdigt...ja, det där.
    Nu måste jag ju göra det då och då. Bra blåslampa :)

    SvaraRadera

Va? Till mig? Några ord? Nämen äsch då - nu blir jag glad!